söndag 25 maj 2008

Stanley Cup och Elitloppet

Första Stanley Cup finalen spelades inatt och som vanligt när Detroit vinner är det en Svensk hjälte. När Johan Franzén saknas pga skada så klev en annan ganska anonym Svensk fram. Mikael Samuelsson gjorde både 1-0 och 2-0 målet.

Annars tycker jag att Niklas Kronwall är roligast att se. Inte speciellt stor men vilka open ice tacklingar! Hans tacklingar kan vända en match, en fantastisk timing och han har satt in sådana tacklingar hela säsongen.

Vi gnäller på domarna i Sverige och hyllar NHL domarna men det beror nog mest på att vi inte ser tillräckligt många NHL matcher. Domarna har avgjort flera viktiga NHL matcher denna säsong. Jag och de flesta andra HV fans tycker att de Svenska domarna var orättvisa mot Lance Ward men det är inget mot NHL domarnas behandling av Tomas Holmström.

Roligt att det är Pittsburgh och Detroit som är i final. Det är två väldigt sport intresserade städer som bara ligger 4-5 timmars resa ifrån varandra. Jag var i båda städerna i höstas och kollade på NHL hockey och det var stort hockeyintresse och hyfsad stämning även om både baseboll och amerikanskafotbolls lagen är större i båda städerna.
___________________________

Idag avgörs också elitloppet. Det känns som om det är Fransmännen mot Going Kronos och jag vet inte vem jag håller på. Jag vill absolut inte att någon fransman ska vinna men jag tycker inte om Lutfi Kolgjini. Igår lipade och skrek han när Steen Juul vann och inte lät honom vinna. Det var bland det dummaste jag har hört men inget förvånar när det gäller "ludde". 20 000 på läktaren igår och det blir minst lika mycket folk idag, får ni chansen att åka till solvalla sista helgen i maj så ta den för det är en upplevelse även om man inte är travintresserad.

Jag får väl hoppas på en jätteskräll i elitloppet och säger JOCOSE.

Inga kommentarer: