lördag 26 juli 2008

Fablernas värld

Man möter massor av hundar ute i skogen och 70% av ägarna borde inte få ha djur. Idag gick jag ifatt en man som gick och rökte en cigarr och hade en doberman som sprang lös. Han såg inte när jag kom men hunden sprang och hälsade på mig och viftade så glatt på svansen. Några hundra meter senare när jag kom ifatt honom och han såg mig slängde han sig och höll fast hunden som började skälla som en galning på mig. Han tyckte det var tur att han såg mig för hunden kunde vara lite ilsken mot främlingar. Han verkade inte tro på mig när jag sa att jag hade hälsat och klappat hunden någon minut tidigare.
Undrar om det var fel på ägaren eller hunden?
_________________________________

De senaste 3 veckorna har jag dödat hundratals små grodor. En dag började det hoppa lite grodor på vägen vid en liten göl jag går förbi. Dagen efter var det tusentals, så många att det inte gick undvika att trampa på dem och bilarna hade kört över massor. En dryg vecka senare hade de tagit sig ca en kilometer ut i skogen och det var fortfarande omöjligt att undvika att trampa på några. Nu tre veckor senare är de grodorna som har kommit längst ca 2 kilometer från gölen. Man ser dem fortfarande utmed nästan hela vägen men det är inte så många kvar men det har varit intressant att följa dem.
Ni kan kalla mig Fredrik The Frog Killer.
_____________________________

Jag har läst lite om de delar i Usa jag ska besöka den senaste veckan. I en national park som sträcker sig genom North Carolina och Virginia har amerikanarna lyckats utrota älgen två gånger. Första gången i slutet av 1800-talet. 1935 flyttades över 200 älgar dit men 1971 var alla älgar borta mestadels pga jakt.

Detta avslutar dagens avsnitt av fablernas värld

Inga kommentarer: