fredag 21 augusti 2009

Krisen sänker HV71

Jag fick en chock i förmiddags när jag läste rubriken i kvällspressen.

Nu handlade det om att HV71 hade sålt några hundra säsongsbiljetter mindre än rekordåret 2008/09 då HV71 sålde 5463 biljetter. Om HV71 "bara" säljer 5000 säsongsbiljetter så är nog minst 10 av de andra elitserieklubbarna väldigt avundsjuka.
______________________________

Ikväll var jag i Linköping och såg första matcherna i Nordic Trophy där Färjestad var klart bättre och besegrade HV71 med klara 5-1.

FBK hade ett väldigt rutinerat lag med framförallt elitseriespelaren Henrik Björklund som glänste. HV71 blev av med André Petersson redan på förmiddagen(sträckning) och Johan Linnander i första perioden(skada), sedan var det inte många rutinerade forwards kvar.

Det var en ganska stökig match med många utvisningar, mycket pga två domare som tyckte tacklingar borde förbjudas medan hakningar och knätacklingar var ok.
Jonas Gunnarsson var stabil i målet trots 5 insläppta mål och här har HV71 fått en stor talang som med rätt träning är en framtida elitserimålvakt, minst.

Bland backarna fanns det också ljusglimtar.
Victor Näslund tog ett stort steg framåt från förra matchen och var bästa utespelare.
Pelle Karlsson var inte bra när han spelade med J18 i söndags men idag var han klart godkänd.
Jag gillar verkligen Oscar Fantenberg som spelar väldigt moget.
Imorgon blir konkurrensen på backsidan ännu större när Jesper Williamsson och Adam Almqvist är tillbaka från a-laget.

På forwardssidan var det några som försökte idag men fler spelare måste kliva fram imorgon mot Linköping.
Jonathan Johansson stod upp bra för laget.

På vägen hem satt jag i bilen o filosoferade lite. Jag tog kompledigt 2 timmar, åkte bil i drygt 1 timme, betalade bensinen själv och fick se HV71 få stryk med 5-1.
Men jag kan inte komma på något som jag hellre skulle göra en torsdagskväll.

Imorgon bär det av mot Linköping igen men denna gång åker jag med spelarbussen. 19:00 är det dags för säsongens första kamp mot Linköping i cloetta center.
___________________________

Jag har bara fått en kort rapport från a-lagets seger mot Djurgården med 3-2. Melin var visst hur bra som helst med 2 mål och 1 ass och hade bra hjälp av Tedenby som hade 1+1.
Med en match kvar (VF-FBK) talar det mesta för att det blir Linköping i semifinalen nästa fredag på Åland.

Inga kommentarer: